Finnemarka på langs

Jubelen stod ikke akkurat i taket da yr.no før avreise ønsket oss god tur med løfte om regn hele helgen. Men vi gledet oss ikke mindre av den grunn. Vi pakket ned tarpen og sjekket at teltet var helt, tok med rikelig med rødsprit og kakao, og la i vei!

Finnemarka paa langs09 033

Torsdag kveld begynte turen fra Gulsrud, helt nord i Finnemarka. Vi hadde helgen foran oss, og målet var å gå Finnemarka på langs og ende på Bragernes Torg søndag, der premien var en pils! Linn Kristin hadde spandert nytt kart som vi tok en rask titt på og konstaterte at det faktisk skal være merkede løyper fra nord til sør. Vi gledet oss stort til å utforske Finnemarka på den måten. Flere områder hadde vi vært i før, men den flotte marka vår har mange ulike ruter og variert terreng å by på.

Allerede en time etter start måtte vi frem med kompasset, og krabbet opp til Finnemarka på langs 2009 021 Breiliflaka. Mette fikk et lite hjerteinfarkt på veien, men da var storesøster rask til å finne frem en sjokoladebit. Breiliflaka er Finnemarkas høyeste punkt (702 moh), og utsikten skal være fantastisk. Men yr.no holdt løftet så sikten var dessverre redusert. I en postkasse ligger en bok godt bevart med signaturer fra friskuser, og den fortalte oss at det var en uke siden siste besøk. Gradestokken viste ti grader, og vi angret litt på avgjørelsen om å legge igjen lua blant vinterklærne hjemme. Men vi klagde absolutt ikke, vel vitende om at vi snart kunne skifte sokker og fyre opp stormkjøkkenet og nyte et realt måltid! Følelsen av å være på tur igjen var tilfredsstillende!

Ved Sandtjern slo vi opp teltet og fyrte opp stormkjøkkenet, og Mette Finnemarka paa langs09 018overrasket med et par desiliter Chardonnay til kvelds. Litt myggrollon og en kikk  på kartet senere sov vi søtt i teltet i varme soveposer mens Frydil og Kaos sov enda søtere på bakken med våt pels.

Vi valgte å gå en bratt og glatt rute om De pene tjerna og inn til Skjeggerudsetra, og vasset i multekart ned mot Tverrelva. Der er det blåmerket sti og naturen er flott!

Videre fulgte vi rødmerket vinterløype. Grusveier kan være kjedelige, men det var ikke denne. Vi hadde tiurer og røyer på skuddhold og flott utsikt, og plutselig lå Nordsneisa foran oss. Det Finnemarka på langs 2009 014var kveld, vi hadde gått langt og lengtet etter å sette fra oss sekkene. På Nordsneisa er det et veldig fint leirsted, hvor vi sikkert kunne tatt et kveldsbad og Linn Kristin kunne fisket en feit kveldsmat. Men vi trasket like gjerne litt til, og endte med å tilbringe natten langs veien. Vi hadde så langt ikke møtt mennesker på turen, men Sneiseveien viste seg å være en populær sykkelsti. Men heldigvis fortsatt ingen dekning på telefonen.

Lørdag startet vi dagen med en liten øvelse: Mette ville gjerne ta tida fra vi våknet til alt var pakket og frokosten fortært. Vanlig tid er 90 minutter, og nå skulle vi late som vi hadde dårlig tid. Pussig nok tok det akkurat 90 minutter, og Linn Kristin sin konklusjon er at det er umulig å skynde seg når vi er på tur. Det er jo nettopp derfor vi er på tur. Kaffe, kakao og havregrøt må vi ha!

Fra Saga valgte vi dårlig merket vinterløype fremfor grusvei. Det går en rødmerket vinterløype over Tranemyrene til Lelangen, som like gjerne kunne vært blåmerket. Her vasset vi i lyng og mose innover blandingsskog mens Frydil og Kaos snuste inn dyrelukter. Stillheten var øredøvende og lommene ble fulle av multekart. Opp de bratte bakkene fra Atalstadfløyten ble det brått liv og Finnemarka paa langs09 055 leven da Linn Kristin skimtet en hest i et hogstfelt. Hesten viste seg å være en stor elgku, som fikk det travelt med å gå i ett med trærne.. En rå opplevelse! Det er utrolig eksotisk å møte et så stort dyr en helt vanlig lørdag formiddag.

Da vi så Lelangenplassen visste vi at vi hadde god tid til å nå Bragernes torg dagen etter, og benyttet oppholdsværet til å sløve og spise. Vi var usikre på hvilken rute vi skulle velge herfra, og det var kjekt og hyggelig at Håkon kom forbi, som kjenner Finnemarka bedre enn de fleste. Vi ville gjerne gå på ukjente stier, men klarte ikke dy oss mot Goliaten siste natta. Vi valgte ruta vest for Måneskinnsheia fra Løken, og der var det fint fjellterreng og utsikt mot Tverråsen. Tømmerbroen ved enden av Tverråsvannet er en stemningskaper i seg selv. Sammen med vannliljene du skimter gjennom sivet og grottene i fjellet, er det frodig, grønt og rene regnskogen. Da vi nærmet oss Goliaten diskuterte vi sjansene for at en av gromplassene var ledige. Utrolig nok hadde vi Finnemarkas perle helt for oss selv en lørdagskveld i juli!

Vi kastet de våte ullklærne opp i grana og dyppet kroppene i tjernet, og sola slapp frem kveldsstrålene i tre minutter. Himmel!

Å våkne en søndag morgen, stikke hodet ut av et tørt telt og kikke utover et skogstjern, kjenne at kroppen har restituert seg i løpet av natta og muligens Finnemarka paa langs09 113kan fungere en dag til, bli overfalt av glade hunder som digger deg, og å vite at turkameraten din er like lykkelig som deg; gir en god start på dagen!

Siste etappen gikk fra Goliaten over Klemmehøgda på blåmerket sti, i variert terreng med berg, skog og myr, før vi kom inn på “Finnemarkas Karl Johan”,  hvor det var overraskende lite trafikk. Vi vasset litt i Landfalltjern, og møtte en hare i Damefallene, før vi gikk inn i Hamborgstrømskogen og fikk med oss litt kulturhistorie før vi så målet foran oss fra åsen. Da kjente vi hvordan det verket i føtter og skuldre og øltørsten..

På Bragernes Torg ble tollekniven lagt i sekken, hendene ble vasket, hundene sovnet på brosteinen og vi skålte for Finnemarka!

Finnemarka paa langs09 130

Flere bilder:

Finnemarka paa langs09 025

Finnemarka paa langs09 006 Finnemarka på langs 2009 073

Så innigranskauen fornøyd:)

På denne turen var vi blant annet innom følgende steder: Gulsrud – Rokketjern – Kroktjern – Breiliflaka – Sandtjern – De pene tjerna – Skjeggerudsetra – Tverrelva – Nordsneisa – Sørsneisa – Lelangen – Løken – Tverråsvannet – Goliaten – Klemmehøgda – Landfalltjern – Hamborgstrømskogen – Bragernes Torg

7 tanker om “Finnemarka på langs

1. Hallo!
    Artig å lese og se turen dere har hatt i Finnemarka.
    Det er et flott turterreng vi har i Drammens nærområde.
    Har gått mye på ski her, men lite på beina.
    Selv har jeg planlagt å gå fra Solbergelva over Finnemarka via Åmodt og opp ved Blåfargeverkets gruber og åsryggen mellom Sigdal og Krøderen frem til hytta mi på Tempelseter.
    Ser dere startet torsdag kveld og var fremme søndag.
    Det er vel en distanse på 9 mil? Hvor langt planla dere å hver dag?Jeg har tenkt å starte torsdag kveld jeg også og være fremme søndag.
    Skulle gått i lyse junidager, men min svoger er så opptatt, så vi må ta det sent i august.

Vi bør gå mer.
    Fikk lyst etter å ha mottatt et julekort fra en familie i Asker som bruke 9 dager fra sitt hjemsted og frem til hytte på Dagali. De var innom jazzfestivaler og andre serverdigheter.
    Det syntes jeg hørtes artig ut.

Så turen deres ga meg blod på tann…burde reist meg opp og gått nå.
    Takk igjen for et fint referat fra turen!

• Hei Tom!

Takk for hyggelig tilbakemelding! Turen du planlegger høres spennende ut. Når den er gjennomført hadde det vært moro å høre om hvordan det gikk. Du får fortelle svogeren din at det er viktig å prioritere en tur i marka.

Vi planla ingenting på forhånd, vi bestemte oss tirsdag kveld og marsjet av sted torsdag kveld – men vi regnet med at vi kom til å rekke det fint uten å stresse med unødvendig lange dagsetapper. Mye av poenget med å være på tur er jo å nyte underveis og kikke på alt det fine rundt seg. Torsdag kveld gikk vi vel rundt tre timer. Fredag og lørdag brukte vi 7-8 timer og søndag fire timer.

I morgen kveld starter vi i Sylling og har planer om å komme til Vikersund søndag ettermiddag. Da har vi blåmerket rute hele veien og kan avslutte med å gå ned Dokkaløypa fra Hvalsdammen. Vi tar med sukker og pannekakerøre og plukker blåbær underveis. Jeg er enig med deg – vi er heldige som har det fantastiske turterrenget i nærområdet. Det er bare å komme seg mest mulig ut og ta det i bruk så ofte en har mulighet.

God tursommer!

2. Fant noen som har tenkt det samme som meg. Min tur utatt et år da min svoger er altfor opptatt. Satser på juni 2010.
    Så det jeg fant:

Vandrarar: Svogerane Øystein Davidsen og Robert Hagen skal gå frå Grefsen til Lykkja i Hemsedal på seks dagar. Sjæferen Tempus er også med på turen. Han har fått berevesker for høvet, til å frakte sin eigen mat i. (Foto: Privat)
    FOTO: PRIVAT
    Går Grefsen – Lykkja på seks dagar
    – Eg vil sjå korleis turen til hytta ser ut utanfor riksvegen, seier Øystein Davidsen. Fredag starta han og svogeren på den over 20 mil lange gåturen frå Grefsen til Lykkja.
    Av: Mona N. Stensvold
    Publisert: 2009-08-01 05:30:50.0 Oppdatert: 2009-07-31 14:50:06.0
    Turen til Lykkja har vore planlagt i lengre tid, og dei to har sett seg som mål å vere framme på hytta neste onsdag.
    – Det blir ein tøff tur, men me håpar jo me skal klare det, seier Øystein Davidsen.
    Hytta i Lykkja var det farfar hans som sette opp i 1939, og Davidsen har feriert der mykje.
    – Farfar var òg med og restaurerte kyrkja i Hemsedal, og teikna kommunevåpenet. Eg føler derfor at eg har meir tilknyting til området enn berre ein vanleg turist, seier han.
    I lag med svoger Robert Hagen la han fredag ut på turen mot Lykkja. Då var målet å nå fram til Ringkollen ved Hønefoss, for fyrste overnatting.
    – Laurdag går ruta til Vassfarhytta, og dei neste dagane held me fram vidare oppover langs Hallingdal, fortel Davidsen.
    Ruta er lagt opp slik at den går mest mogleg på skogsveg og stigar.
    – Eg hadde eitt mål, og det var å planlegge slik at me ikkje skulle gå på asfalt. Eg kan ikkje tenkje meg nokon verre tur enn å følgje riksvegen oppover, seier han.
    Davidsen fortel at mykje av bakgrunnen for turen var ein tanke om å sjå kva som er utanfor bilvegen mellom huset på Grefsen og hytta.
    Sjå på nettet

3. Hei Søstrene Haavaldsen:-)

For en flott blogg dere har, med god inspirasjon til andre som egentlig også synes det er deilig med skogturer, men som ikke får somlet seg ut på tur:-)

Kjempemoro å lese og se på bilder fra turene deres:-)

Hilsen Ann Beathe

• Hei Ann Beathe!

Koselig at du har vært innom og kikket på bloggen vår:-) Det er ikke alltid så lett å finne tid til hele helger på tur, men et par timer i skogen en dag gjør også susen, synes jeg. Det er vel bare det at det er så mye annet en skal fylle døgnet med også.

Om drøye to uker er bålforbudet over og da kan du for eksempel invitere med deg alle de fire gutta dine på søndagstur – med pølser grillet på bål ved hjelp av egenspikka pølsepinner på menyen. Ellers får du legge inn en «egohelg» i skogen når gutta er litt eldre:-)

I morgen tidlig skal vi av gårde med tog og buss til Jotunheimen. Der venter en spennende uke til fjells! Vi kom fra 35 grader i Spania i kveld, så det blir litt overgang med 0-5 grader og regn..

God helg!

Hilsen Linn Kristin

4. Takk for en flott turrapport fra Finnemarka på langs!

Pussig nok gikk jeg den samme ruta alene bare to uker før dere i 2009:

Jeg gjorde noe lignende i 2008 også, men fullførte aldri hele turen det året. Da slo jeg også leir ved Sandtjern. Året etter slo jeg leir ved Saga.

Når jeg leser dette blogginnlegget deres får jeg inntrykk av at dere er flinkere til å nyte turen enn hva jeg var. Nå skal det legges til at det var ulidelig varmt da jeg gikk, med 30 grader på dagen, 20 grader på natta og tilsvarende masse mygg og småfluer hele døgnet. Så for min del ble det stort sett en stressende tur hvor jeg bare sov 4 timer, våt av svette.

PS: Takk for at dere linker til fiskevannene på Finnemarka.com, et nettsted jeg laget i 2008 🙂

Mvh.
    Svend Asbjørn Sylling

5. Hei, Svend Asbjørn!

Så koselig at du har vært inne på bloggen vår. Takk for fin kommentar!

Finnemarka.com har vi brukt masse de siste årene, så du skal ha takk for at du har laget en nyttig nettside. Er bare fint å kunne lenke den opp fra vår egen blogg.

Vi liker å kose oss på tur, og det er vi ganske gode på 🙂 Vi stresser ikke, men prøver å nyte naturen og alt som skjer underveis. Og så velger vi stier der det er mulig, for selv om det går raskere å gå på skogsbilveier, er det mye triveligere å traske på stiene.

Mygg og knott er ikke akkurat favoritten vår heller, så det er obligatorisk å ha med roll-on eller andre nødvendigheter – og nåde den som måtte glemme det:)

Ha en super tursesong videre!